والدین جان‌باختگان: سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه عامدانه بود

در سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی دونفر از والدینی که فرزندانشان در سقوط هواپیما جان باخته‌اند و از افراد هوادار نظام محسوب می‌شدند در مصاحبه با انصاف نیوز و روزنامه شرق گفتند اقدام سپاه در زدن هواپیما عمدی بوده و هدفش جلوگیری از حمله آمریکا بوده است. و بر اساس شواهد، سپاه پاسداران از این هواپیما به‌عنوان سپر انسانی استفاده کرده است.

محسن اسدی لاری که یکی از مدیران ارشد وزارت بهداشت جمهوری اسلامی نیز بود، نقطه‌ی شروع این حادثه را ترور قاسم سلیمانی می‌داند و تاکید کرده است که محمدحسین اسدی لاری فرزند وی نیز که در این هواپیما کشته شده است، معتقد بوده است که چنین اتفاقی عواقب قابل توجهی خواهد داشت.

اسدی لاری با اشاره به نقش سردار حاجی زاده در این حادثه گفت او و سردار سلامی فرمانده سپاه و  شمخانی دبیر شورای امنیت ملی مسئول هستند. وی گفت حاجی زاده با اصرار خانواده‌ها حدود ۳ ماه پیش تفهیم اتهام شده است، اما بعد از آن منع تعقیب برای او صادر شده است.

وی همچنین گزارش‌های ارائه شده به شاکیان پرونده را نیز ناقص عنوان کرده و با بیان اینکه به شاکیان به‌جای گزارش کارشناسی خلاصه گزارش داده شده، خاطرنشان کرده است که گزارش کارشناسی باید از طرف کارشناسان معتمد دو طرف نوشته شود و یک طرف نمی‌تواند آن را بنویسد. 

وی گفت، گزارشی که در حال حاضر وجود دارد، از طرف کارشناس یک طرف نوشته شده است.

اسدی لاری در بخشی از گفتگوی رسانه‌ای خود با بیان این موضوع که پدر خود وی هم در همین دادگاه حدود ۴۸ سال پیش محاکمه شده است، تاکید کرده است که کسی از دادگاه پهلوی انتظار اجرای عدالت نداشت،‌ اما این دادگاه که مدام از عدل علوی دم می‌زند، چرا آن را اجرا نمی‌کند؟

این دو نفر که در روزهای اول به هیچ عنوان عمدی بودن شلیک به هواپیما را نمی‌پذیرفتند، حالا تاکید دارند که سپاه از این هواپیما به عنوان سپر انسانی استفاده کرده است. آنها در عین حال تاکید کرده‌اند که با رویه‌ و فرایند موجود در دادرسی امیدی به روشن شدن تمامی ابعاد این فاجعه ندارند.

والدین زینب و محمدحسین اسدی لاری همچنین خاطرنشان کرده‌اند که آنها متهمین حاضر در این پرونده را به عنوان متهمین درجه‌ی اول و دوم به رسمیت نمی‌شناسند و معتقدند که آمرین و عاملین اشخاص دیگری هستند.

آنها در عین حال گفته‌اند این دادگاه برای روشن شدن این موضوع است که آیا سرنگونی هواپیما عمدی بوده است یا نه.

آنها همچنین تاکید کرده‌اند علیرغم تلاش‌هایی که صورت گرفته امکان دیدار با مسئولین ذیربط من‌جمله رئیس فعلی قوه قضاییه‌ی برای آنها فراهم نشده است.

زهرا مجد در خصوص روند شکل‌گیری پرونده تاکید کرده است که مسئله‌ی سرنگونی هواپیمای اوکراینی را نباید حادثه‌ای منحصر به آن روز و ساعت دانست. 

وی تاکید کرده است که این جریان به صورت زنجیره‌ای از حوادث ۳-۴ روز قبل از آن شکل گرفته و در بستر آنها ایجاد شده و با حمله به عین‌الاسد تشدید شده و بعد هم ادامه داشته است. وی تصریح کرده است کل این مسائل باید کنار هم بررسی شود.

مجد همچنین تاکید کرده است که بعد از سرنگونی اجازه‌ی ورود خانواده‌ها و افراد به آن محل داده نشده است. 

بنا به گفته‌ی خانم مجد وسایل الکترونیکی هیچ یک از خانواده‌ها به آنها تحویل داده نشده است، بلکه فقط چند مورد نادر به خانواده‌ها تحویل داده شده که اطلاعات آن وسایل الکترونیکی پاک شده است. 

وی تاکید کرده است که همه این موارد نشان می‌دهد که این یک سقوط معمولی نبوده و جریان بسیار پیجیده‌تر از این‌هاست.

دکتر مجد نابودی تمام آثار در محل توسط بولدوزر را یکی دیگر از دلایلی می‌داند که نشان می‌دهد عامدانه قصد نابودی تمام آثار مربوط به سقوط هواپیما را داشته‌اند. 

بنا به گفته‌ی وی ده نفری که به‌عنوان متهم به دادگاه معرفی شده‌اند، متهمان درجه چند هستند و گناهکاران اصلی کسان دیگری هستند.

مجد همچنین تاکید کرده است که بنا به اظهارات افسر پدافند، خلبان بسیار با مهارت بوده و توانسته است که هواپیما را حتی پس از شلیک کنترل کند. 

به گفته‌ی وی افسر پدافند تاکید کرده است چون هواپیما با شلیک موشک اول سرنگون نشده، دومی را شلیک کرده است. 

مجد تاکید کرده است که آنها شواهدی را جمع‌آوری می‌کنند که نشان می‌دهد این مساله عمدی بوده است.

اسدی لاری خاطرنشان کرده است که آنها به این نتیجه رسیده‌اند که اینها به عنوان سپر انسانی هواپیما را زده‌اند. 

بنا به گفته‌ی وی، ممکن است که آنها می‌خواسته‌اند هواپیما را بزنند و آن را به گردن آمریکا بیندازند. به گفته‌ی وی آنها قبلاً هم در اقدامات مشابهی این کار را انجام داده بودند.

مجد نیز در ادمه  خاطرنشان کرده است که سردار سلامی گفت اگر این هواپیما نمی‌افتاد، جنگ سختی روز بعد اتفاق می‌افتاد. آمریکا حمله می‌کرد و جان ده میلیون نفر به خطر می‌افتاد. 

بنا به گفته‌ی اسدی لاری فردی که به نام خسروی به عنوان اپراتور در جلسه حضور داشته، در واقع اپراتور نیست و در حد فرمانده گردان است و به گفته‌ی وی متخصص‌ترین فرد در ایران و در منطقه است.

به گفته‌ی اسدی لاری فردی که به عنوان اپراتور در جلسه دادگاه حضور دارد، قیافه‌ای حدود سی ساله دارد، که حضور وی مورد اعتراض خانواده‌ها قرار گرفته و تاکید کرده است که متهم اصلی وی نیست و متهم باید احراز هویت شود. بنا به گفته‌ی اسدی لاری بازپرس ادعا کرده است که متهم احراز هویت شده است.

به گفته اسدی لاری خانواده‌ها با هیچ‌کدام از متهمان پرونده مواجهه ندارند و قبل از خانواده‌ها در جلسه حاضر می‌شوند و قبل از پایان دادگاه هم از جلسه خارج می‌شوند. 

به گفته‌ی وی، این افراد همگی دارای جایگاه‌‌های بالای نظامی و امنیتی هستند و با ترتیبات خاص امنیتی وارد جلسه می‌شوند و همگی لباس‌های شخصی به تن دارند.

به گفته مجد، موضوع سرنگونی توسط سپاه مورد پذیرش قرار گرفته و در حال حاضر موضوع اصلی دادگاه این است که چرا هواپیما توسط موشک سرنگون شده و توسط چه کسانی، و آیا عمدی بوده یا غیر عمدی؟

لاری همچنین با اشاره به این‌که خود وی در ابتدا موضوع شلیک موشک به هواپیما را انکار کرده است، اظهار داشت وقتی موضوع شلیک موشک سپاه به هواپیمای مسافربری مطرح شده است، وی به حدی خود را زده که از هوش رفته است.

آنها در ادامه‌ی اظهارات خود تاکید کردند که همه می‌دانستند که این اتفاق سهوی و از روی اشتباه نبوده است. و می‌توان دریافت که سپاه یک سپر انسانی ساخته که بعد آن را به گردن آمریکا بیندازد.

از ابتدای سقوط هواپیما گمانه‌زنی‌های متعددی در این خصوص شده بود که سقوط هواپیما ممکن است در اثر یک اقدام تروریستی و با دست‌کاری یارانه‌های متصل به سیستم پدافندی جمهوری اسلامی رخ داده باشد. 

به‌ویژه اظهارات دونالد ترامپ در نخستین ساعت‌های پس از وقوع حادثه، در این خصوص که ممکن است ایران به اشتباه به هواپیمای مسافربری شلیک کرده باشد،‌ این گمانه را تقویت کرد که سقوط هواپیما ممکن است به دلیل دست‌کاری و نفوذ در سامانه‌های رایانه‌ای پدافندی جمهوری اسلامی ایران رخ داده باشد، ولی سخنان اسدی لاری روزنه جدیدی را باز کرده است که می‌تواند از جنبه حقوقی برای جمهوری اسلامی مسئولیت‌های بین‌المللی ایجاد کند.

علاوه براین با توجه با بازتاب وسیع این فاجعه، سپاه از سوی افکار عمومی در موقعیت دشواری قرار گرفته است.

درباره‌ی persisnews

persisnews

همچنین ببینید

The Vital Role of a Worldwide Institute for Science Application and Education in Shaping the Future of Iranian Development

The Vital Role of a Worldwide Institute for Science Application and Education in Shaping the …

معرفی کتاب: Revolutions: A Very Short Introduction (2nd edn)

Abstract In the 20th and 21st century revolutions have become more urban, often less violent, but also …

تغییر نگرش نسبت به نقش و هویت زنان در جامعه

 مقاله حاضر قصد دارد با نگاهی جدی به مسأله اشتغال زنان این مهم را در …

آزادیهای عمومی در ایران: بودن یا نبودن مسأله این است

آنچه در این مختصر به آن خواهیم پرداخت سیر گذرایی است از مفهوم آزادیهای عمومی …

نقش علوم اجتماعی در پیشرفت اجتماعی

علوم اجتماعی شامل علومی همچون جامعه‌شناسی، اقتصاد، علم سیاسی، روانشناسی اجتماعی و … است. این …

اهمیت تحصیلات عالی در توسعۀ پایدار

تحصیلات عالی، به عنوان یک عامل کلیدی در توسعۀ پایدار، نقش بسیار مهمی را در …

تجدید میثاق با وطن (مرامنامه جبهه فراگیر ملّی ایران)

آیا بالاخره توافقی در راه است؟

 ندا مصدق  پس از سفر پادشاه عمان به تهران، درز خبرهای مربوط به احتمال حصول …

جبھه فراگیر ملی ایران ( بیانیه شماره ۱۶ )

  فایل pdf بیانیه فراگیر ملی ایران پس از کشته شدن جاویدنام بانو مهسا امینی،  …

کتاب تاریخ عمومی چپ ایران

 تاریخ عمومی چپ ایران نویسنده عیسی صفا لینک دانلود :    تاریخ عمومی چپ ایران

ایران ۶۱ آمریکایی را به دلیل حمایت از مجاهدین خلق تحریم کرد

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه ۶۱ آمریکایی را به دلیل حمایت از …

تاکید آمریکا و امارات برای تقویت همکاری‌های دفاعی و امنیتی

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا شنبه در جده عربستان با محمد بن زاید آل نهیان، …

پلمب برخی اماکن مجموعه ورزشی « ایران‌ مال » در پی برگزاری تمرینات «مختلط»

در پی انتشار فیلمی از مجموعه ورزشی ایران‌ مال در شبکه‌های اجتماعی که در آن …

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا با هدف توافق بر سر واردات گاز به باکو می‌رود

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، روز دوشنبه به باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، …

محبوبه رمضانی، از مادران دادخواه آبان ۹۸، به ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم شد

محبوبه رمضانی، مادر پژمان قلی‌پور از جان‌باختگان آبان ۹۸ به ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم شد. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *